Sinterklaas

november 21, 2007

Als je 8 jaar bent, is het wellicht het laatste jaar dat je heilig in de Sint gelooft.

Zo ook hier. Iemand uit de klas heeft Anouk verteld dat de Sint niet bestaat. Haar wereld eventjes ondersteboven.

– Mama, is het waar dat de Sint niet bestaat? (nog voor ik de tijd heb om te antwoorden, laat staan na te denken over het beste antwoord)
‘ Nee hé, het is niet waar, hoe zou dat nu kunnen? Wie eet er anders die biet op die wij klaarleggen, en wie drinken er die koffie en thee anders uit?’

Een passend antwoord hierop heb ik niet. Natuurlijk niet. Want als ik nu iets zeg, dan stort haar hele wereld in.
En dat wil ik nu niet. Maar ik wil ook niet dat ze later ontzettend boos op mij wordt, omdat ik haar de waarheid niet heb verteld.
Pff… dit wordt lastig. En er zijn 2 mogelijkheden:
* Ofwel vertel ik haar de waarheid en zeg ik dat de Sint niet bestaat en dat mama en papa eigenlijk de weldoeners zijn. Ik smeek haar bovendien het aan niemand anders te zeggen (dat ze de waarheid weet), want ze zou andere kindjes kunnen ontgoochelen, en dat willen we nu ook niet hé.
* Of we doen gewoon voort, nog één jaartje, en leven mee in de wereld van de Sint. Niet te zwart-wit, maar in de stijl van ‘Dag Sinterklaas’, die reeks die ze nu weer verslindt.

Volgend jaar weet ze het zeker, nu komt het nog net iets te vroeg.
’t Is inderdaad dubbel, dat Sinterklaas-gedoe, maar eerlijk, na al die jaren ben ik er zelf een beetje mee vergroeid. Nog een allerlaatste keer, met de hele boel erop en eraan, inclusief de grote Sintenbrief in gouden letters.

Clarisse is hier nog veel te klein voor, ik weet het wel, maar eens, binnen een paar jaar, begint het hele gedoe opnieuw. Zullen we weer twijfelen? Wie weet…

3 Reacties to “Sinterklaas”

  1. marleen said

    Na het verkondigen van een klasgenootje krijg ik alle dagen een vraag over sinterklaas. Zoals vandaag de vraag waarom sinterklaas bij gozde uit de klas niet komt (hij komt toch bij iedereen zegt lana) wat nu …moet ik ontkennen (ik voel mij zo leugenachtig worden) dus ik zeg tegen lana nu wil ik er niets over zeggen na sinterklaas zullen we eens babbelen.
    waarop lana mij antwoord als ik er droevig van zal zijn laat het dan maar. Ik voelde mij zo veel beter ze wil het echt nog niet weten dus ik laat haar in de zalige schemerzone van geloven en niet geloven.Zalig nog en keer geniepig s’avonds alles klaarzetten ook evelyne (al 21) geniet nog als er op 6 december iets in haar schoen ligt .
    Dus Marie als clarisse ouder is zal anoukje er nog evenveel van genieten;
    Goetjes van een mama die het zalig vond dat je al de ganse week voor sinterklaas speelt door Lana mee te nemen naar school.

  2. Tante ingrid said

    Die zalige schemerzone van geloven..niet geloven..geloven…Tot de bewuste dag waarop het geheim geheel en al ontrafeld is.De dag waarop je je dan ineens GROOT voelt!En dat verzoet een beetje de pijn om afscheid te nemen van die HEILIGE Sint en plaats te maken voor de ECHTE Sint.

  3. Rik Sohier said

    Lang geleden was er een meisje dat de bittere waarheid omtrent Sinterklaas te weten kwam. Zilte tranen liet het daarvoor maar het troostte zich: ‘ gelukkig dat de klokke van Rome nog komt’. Nietwaar Isabel!
    Peter Rik

Geef een reactie

