Mijn metje

januari 31, 2008

Ik had vorige week het boek ‘de keuken van ons moeder’ in mijn handen. Qua concept vind ik het goed, naar vormgeving ook, maar ik voel mij niet zo lekker bij de veralgeming. Ons moeder, ons keuken. Brrr. Ik vind dat erwtensoep en stoemp en stoverij en hutsepot familiaal gebonden zaken/recepten zijn. En ik hou dat ook graag zo. Ik vind de erwtensoep van mijn metje subliemer dan welke erwtensoep dan ook, en ik heb geen nood aan andere recepten (die ik toch nooit zo lekker zal vinden). Toch zou ik het fijn vinden de recepten van metje te bundelen. Want als ze plots sterft (wat ik nooit wil zien gebeuren, dat sterven, ik zou het ook besterven, ik wil dat ze eeuwig leeft) dan zijn die lekkere dingen weg voor altijd. En ofschoon ik ze niet kan maken zoals zij dat doet, ik doe mijn uiterste best. In de hoop dat mijn kleinkinderen ooit zeggen dat ik het best kan koken.

Metje heeft zo’n oud voorraadkamertje in huis, waarvoor je de trap moet nemen, want het ligt naast de slaapkamers. Ik heb het nooit gesnapt, want met die 9 kinderen moet zij nogal wat trappen gestapt hebben richting voorraad.
Het kamertje is eigenlijk het walhalla van metje. Met geordende, vrij lege schappen, waarop je steeds dezelfde ingrediënten vindt: pure chocolade (voor de choclamelk op zaterdag), een pak koekjes, een pak Tucsjes, een doosje of 2 Pilchards, zonnebloemolie, gedroogde spliterwten (voor de erwtensoep), toiletpapier, huishoudpapier, waspoeder,… Ik ken het al jaren, en het blijft gelijk. Af en toe doet een nieuw product zijn intrede, en dat burgert dan braaf in, bij de rest van de ingrediënten.

Het heeft een specifiek uitzicht, een aangename geur, en het doet me enkel aan haar denken. Dat klein ‘vorradkoamertje’.

Eens komt de tijd dat ik er foto’s van neem. Van mijn metje, van haar schort, van haar kamertje, van het krijtenbordje in de keuken waar de voorraad op staat geschreven, met krijt, in sierlijke letters. Eens komt de tijd.

9 Reacties to “Mijn metje”

  1. Tante ingrid said

    Een stukje expressionisme met enkele onderliggende impressionistische toetsen,niet voor outsiders bestemd!

  2. Marie, je weet het nog niet maar dit weekend maken we weer die heerlijk hutsepot, was de bedoeling dat een vriendin van mij zou komen, Saskia,maar door ziekte…maar we doen het toch,en ik zoals het hoort,meters recept staat al op papier,want oh wee, moest het gebeuren, denk dat niemand het graag zou kwijtspelen, dat recept,en t’is in veilige handen

  3. Oma said

    mietje, jij doet metje alle eer aan en zaterdag, bij de wekelijkse werf zoek ik in haar kookboek alvast een paar receptjes uit, als eerbetoon aan metje… ik schrijf ze neer en jij krijgt ze, jij bundelt ze…

  4. @tante ingrid: alhoewel… herkenbaar toch: recepten zijn zoals dialecten: hoe korter bij huis hoe meer het doet met een mens. Ik vind ons moeders soep ook nog steeds de lekkerste, hoe zeer mijn Huguette ook haar best doet. Ondertussen komen daar bij ons thuis natuurlijk veel dingen voor in de plaats, zoals haar quiches en de ongeëvenaarde spinazietaart met geitenkaas. Dat is de hemel, ik verzeker je. Maar de aarde dat is de soep thuis, en de bloemkool en de chocomousse…

  5. Oma said

    Marc, van die spinazietaart met geitenkaas zou ik wel eens het recept willen krijgen…verslag uit de hemel volgt na het proeven.

  6. Huguette said

    @ oma, wat lief dat je om dat recept vraagt maar ik vind het niet meer. Ik maak het ‘met de natte vinger’ klaar – zoals het meeste van wat ik kook.
    Ik probeer het, he.
    Voor een grote taart :
    750 gr spinazie met room, 4 hele eieren (eerst opkloppen), fetakaas verkruimelen, een beetje dille mengen, dit is voor de vulling.
    Je legt een rond vel bladerdeeg in een ronde bakvorm. Ik leg eerst een bakpapier ipv in te vetten, dat neemt de taart er achteraf makkelijker eruit. Maar ik spreek mss wel tegen een ervaren kok, die nu mompelt dat ze dat ook wel weet.
    Bon, het bladerdeeg even laten voorbakken (weer bakpapier erop met bvb.kekerewten erop) en dan de vulling erin, weer een vel bladerdeeg erover en besmeren met eigeel.
    Als je de vulling op voorhand al even opwarmt in de microgolf moet de taart minder lang opwarmen.
    Als de bovenkant dus mooi goudgeel is, mag de taart eruit.
    Lekker met een fris slaatje en aardappelen in de schil.
    groetjes !

  7. Huguette said

    @ oma, wat lief dat je om dat recept vraagt maar ik vind het niet meer. Ik maak het ‘met de natte vinger’ klaar – zoals het meeste van wat ik kook.
    Ik probeer het, he.
    Voor een grote taart :
    750 gr spinazie met room, 4 hele eieren (eerst opkloppen), fetakaas verkruimelen, een beetje dille mengen, dit is voor de vulling.
    Je legt een rond vel bladerdeeg in een ronde bakvorm. Ik leg eerst een bakpapier ipv in te vetten, dat neemt de taart er achteraf makkelijker eruit. Maar ik spreek mss wel tegen een ervaren kok, die nu mompelt dat ze dat ook wel weet.
    Bon, het bladerdeeg even laten voorbakken (weer bakpapier met bvb.kekerewten erop) en dan de vulling erin, weer een vel bladerdeeg erover en besmeren met eigeel.
    Als je de vulling op voorhand al even opwarmt in de microgolf moet de taart minder lang opwarmen.
    Als de bovenkant dus mooi goudgeel is, mag de taart eruit.
    Lekker met een fris slaatje en aardappelen in de schil.
    groetjes !

  8. Oma said

    Hugette, verleden zaterdag een promotiereisje naar Engeland gemaakt en ’s middags kregen we quiche met een fris slaatje en een aardappeltje lichtjes in de olijfolie gebakken. Het deed me er ineens aan denken dat ik jouw recept nog niet gevonden heb. Vanmorgen eens gaan kijken, en ja hoor, het recept staat waarschijnlijk al een tijdje op mij te wachten.. merci alvast en ik probeer het volgende week uit. Je hoort nog van me.
    groetjes uit Poperinge

  9. Ruud de Koning said

    Hallo,
    Ik ben op zoek naar de betekenis van het woord ‘metje’ en zodoende kwam ik op jouw website terecht. Het gaat om een zin in een dagboekje uit 1945 waarin staat “ons B.Metje”. Waarschijnlijk wordt met B. Bep bedoeld. Metje is geen bestaande achternaam maar wat betekent het nu wel? Kun jij me de betekenis uitleggen?
    Groet, Ruud de Koning

Geef een reactie

