Emancipatie

juni 14, 2008

Beste mensen: Joeri is er bijna, aan zijn 1000 bezoekers, nog een duwtje!

Vrijdagavond= damesnacht. Bij ons thuis, welteverstaan.

Anouk speelt chique madame. Ze komt eten in het restaurant (=de keuken), betaalt met kaart (nepkaart uit mijn portefeuille), zit de hele tijd te bellen (oude gsm die niet meer werkt) en haalt allerlei gestes boven om haar status te benadrukken.
Ze geeft 20 euro fooi, zegt dat ik de top één ben, en trippelt op mijn hakken naar de living.

‘Nu ga ik naar de cinema.’

Ik, afwassend vanuit de keuken: ‘Amai, waar zijn jouw kinderen en jouw man naartoe?’

‘Ik werk in ’t stad, mevrouw, en nu ik hier toch ben, profiteer ik ervan. Mijn man zorgt voor de kinderen. Dat vind ik lekker rustig.’

Ik (die morgen werk in ’t stad, en zij weet dat maar al te goed): ‘Oh, dat zal ik morgen na mijn werk nu ook eens doen, zie. Eens lekker naar de film, zo heel alleen.’

Anouk, verschrikte ogen, smekend gezicht: ‘En wij dan, mama?’

Tot zover reikt haar emancipatorisch gedachtegoed. Tot zover.

Eén reactie to “Emancipatie”

  1. tante ingrid said

    Ik moest lachen toen ik dit stikje las.
    Maar ja, zo zit het het nu eenmaal in elkaar!

Geef een reactie

