Columbariumnis

juni 15, 2008

Klik op Joeri! Woensdag moet zijn werk binnen zijn en stop ik met zagen:)

Onze zoon is in september 10 jaar dood.
Daarom moeten we nu het graf ‘hernieuwen’. Hernieuwen betekent: 200 euro betalen zodat hij er voor de komende 10 jaar mag blijven liggen.
Een evidentie, voor mij.

Als ik er afstand van neem, en gevoel op wat minder zet, dan vind ik dat precies zo evident niet. Een beetje absurd ook. Want ik geloof niet in een leven na de dood, en als ik er wel in zou geloven, dan zou ik daarom nog niet aannemen dat een mens er zijn oude lichaam voor nodig heeft. Want noem een ding gelijk het is: puur fysisch rest er na 10 jaar niet veel van een mens die sterft.

Waarom heb je hem dan niet laten cremeren? Ik hoor het u al denken.

Omdat ik dat een gruwelijke gedachte vond, de eerste dagen na zijn sterven. Ik rilde bij de gedachte dat hij verbrand zou worden, ik beefde bij de idee dat er geen kans meer was dat hij weer wakker zou worden. Ik hoopte heel hard dat dat graf een uitweg bood, dat mijn kansen met hem nog niet helemaal verkeken waren. Dat het om een vergissing ging. Dat het nog allemaal rechtgezet zou worden. Een foutje, mevrouw.

Nu zegt het graf me veel minder, om niet te zeggen, verwaarloosbaar veel minder. Ik vind er geen troost, ga er niet graag heen en vind dat allemaal een beetje luguber.
Ik voor mezelf hé, er ligt naast Jelle een meisje van wie de mama bijna dagelijks komt, al meer dan 10 jaar lang. Zij vindt daar sterkte en steun en kracht om haar dagen door te brengen. Ook dat kan ik begrijpen.

De rationele hersenhelft zegt dat dat graf voor niks niemendal nog hoeft.

Tot ik die brief van stad Gent krijg, met een datum erop waarop ze het graf zullen verwijderen als ik mijn akkoord geef. Dan ren ik naar de bank om te betalen. Dan schiet die andere hersenhelft weer in actie, en lijkt het precies verraad.

Tegenover dat klein mannetje dat er al bijna 10 jaar niet meer is.

Eén reactie to “Columbariumnis”

  1. Tamara said

    Ik wist niet dat je een zoontje hebt verloren. Wat erg. Wel knap dat je er zo open over kan ‘bloggen’.

    Ook al kan ik mij niet voorstellen hoe het voelt, ik kan je redenering/gevoel omtrent zijn grafje wel volgen.

Geef een reactie

