Tijdsgebrek

juli 1, 2008

Als mijn dagen bestaan uit werken, clarisse zien, anouk missen en bij Jan zijn, heb ik geen tijd voor andere zaken. Alleen maar om een beetje in de tuin te zitten. In de zon. Propvolle dagen, dus. Wegens nog niet afgehandeld weeral te laat gaan slapen.
Vanavond halen we dat in, ook al straalt de zon.

Waar ik dan bijvoorbeeld geen zin in heb, zijn de solden. Grabbelen in bakken in de hoop koopjes te doen. Bah. Kooplust van mensen, ik werd er vandaag voor de verandering weer eens mee geconfronteerd. En ik vond die gretigheid niet zo schoon. Helemaal niet zo schoon. Als er teveel beest in de mens naar boven komt, keer ik mij om.

8 Reacties to “Tijdsgebrek”

  1. els said

    Het is gek hoe koopjes bij de ene gretigheid opwekken en bij de andere afkeer. Ik sluit me ook liever aan bij de laatste, koopjes doen me mijn beurs toeknijpen. Bizar maar blijkbaar ben ik niet alleen!

  2. Iedereen heeft schoenen nodig. Iedereen draagt t-shirts en broeken. Een doorsnee gezin kan dus flink wat besparen door eens naar de solden te gaan en daar een zekere “gretigheid” te vertonen zoals jullie dat noemen. Iedereen doet daar mee wat hij wil natuurlijk, wie daar geen zin in heeft moet maar eens teruggaan als de nieuwe collecties uitgestald zijn en de volle prijs betalen.
    (een beetje discussie kan geen kwaad, af en toe, vind ik. Het moet niet altijd zijn van, ja da’s waar, Marie…;)

  3. els said

    vraag blijft of de koopjes in de solden uit noodzaak zijn of uit gretigheid? Ik heb zo het gevoel dat veel mensen in de solden niet kopen uit noodzaak. Ook ik koop jassen en kleren voor de kinderen in de solden maar dan zeker niet op dag één van de koopjes periode, liever wat minder keuze maar op een menselijke manier!
    Ik vraag me ook af of de kleine zelfstandige gebaat is met al dat “wachten op de solden” of stimuleert dit niet de evolutie naar grote, onpersoonlijke winkels?

  4. Solden zijn voor een zaak een manier om het geld dat in een grote stock kruipt gewoon terug te krijgen. Het werkt als een magneet op de klant en ondertussen kan er ook nieuwe stock getoond worden. Natuurlijk zijn er winkels die voor de solden nog eens een opslag doen om dan 30% korting te kunnen geven, leer ze mij niet kennen.
    Of de kleine winkel in het nadeel is bij de solden? Ik weet het niet. Laat de concurrentie maar spelen zeker. Dat is in het voordeel van de klant, en onrechtstreeks ook van de winkels, die zo fris en up-to-date blijven.

  5. clarissejananoukmarie said

    @Marc én Els: ik ga op het gevoel af volledig op de kar met Els, omwille van exact dezelfde redenering. Rationeel snap ik het standpunt van marc ook wel, zeker vanuit het standpunt van kleine zelfstandige. Ik heb de stock bij Timmermans zien krimpen, en dat doet goed voor een kleine zaak. Ik kreeg een warm gevoel bij die éne meneer gisteren, die zijn droom van een pen kocht, aan de helft van de prijs. Ik gun hem dat ter harte. Maar twee dames die vechten voor een agenda van Montblanc, nee dank je.
    Uiteraard zijn er mensen die met de solden een voorraad inslaan die ze nodig hebben voor later, maar vaak wordt er gekocht vanuit de idee ‘je kunt dat toch niet laten liggen’. Met die houding heb ik het inderdaad moeilijk.

  6. huguette said

    Bwa, ‘dat kun je toch moeilijk laten liggen’ kan toch ook wel een euforisch gevoel geven. Compleet irrationeel, overbodig, luxueus.
    Maar zijn ijscoupes met drie bollen, warme chocoladesaus en een dikke toef slagroom dat ook niet?

    Let wel, over het algemeen shop ik niet graag en al zeker niet tijdens de solden. Maar soms als het mee wil zitten, heb je toch wel een ‘top of the world’ – gevoel. De slag van je leven geslagen (vergetend dat je dan zeker 3 of 4 spullen hebt gekocht die je niet nodig hebt/nooit draagt). Tel uit je winst : zero of verlies.
    Maar ach, we kunnen het allemaal wel rationeel kaderen en we maken elk jaar dezelfde fouten.
    Niet?

  7. tine said

    Ik vind het ook maar niets, de solden. Ik doe graag een koopje, maar ik winkel niet graag. En als je dan over de koppen moet lopen, moet aanschuiven om te passen en te betalen, moet het al helemaal niet voor mij. Dan betaal ik liever wat meer op een rustig moment.
    Ik ben vorige vrijdag gaan shoppen, geen kat te zien, maar toch al koopjes kunnen doen.

  8. clarissejananoukmarie said

    Huguette: compleet irrationeel, overbodig en luxueus. Hm. Nog altijd niet overtuigd, ook niet na de vergelijking met de ijscoupe. Ik betrap mezelf er ook op hoor, dat ik onnodige inkopen doe, maar ik vind dat van mezelf niet zo erg oké.

Geef een reactie

