Ervaring

december 5, 2008

Toen ik nog waggelde met de dikste buik uit mijn leven, keek ik vol gulzigheid uit naar uren en uren en uren lezen. Ik had via mijn nichtje een stapel boeken op de kast neergelegd, waar ze lagen te lonken tot ik niet meer hoefde te werken.
Ik zou lezen tussen de voedingen door, na de middag, in de avond, ik zou lezen op het toilet en in bad. Ik zou borsten aanbieden en boeken verslinden.
Zo zou mijn leven er vier maanden lang uitzien.

De stapel ging ongelezen terug. Maanden later, toen ik allang weer aan het werken was.

Wat ik die vier maanden dan wel deed?
Borsten aanbieden, borsten aanbieden en nog meer melk produceren. Slapen, moe zijn en borsten aanbieden. Lang douchen en weer borsten aanbieden.
Regelmaat was een ver-van-mijn-bed-show voor dat kleine mensje.
Ze at en ze sliep. Ze weende, hikte, boerde en hing dagen op mijn buik.

Sommige dagen moet ik op zestien voedingen gestaan hebben, vrees ik zo. Wat ik aan bijna niemand durfde vertellen, want ze moest allang op 8 staan. Ik durfde haar bijna niet te wassen, met haar verse babygeur en zachte vel. Ik stak haar één keer per week in een badje. Ik legde haar op haar buik als ze nergens anders voor te vinden was. Ik, correctie, meneer des huizes gaf haar volle melk toen het nog water moest zijn. Ze at brood met hopen toen ze nog geen tanden had, en prei en ajuin toen dat nog niet mocht volgens de regels van Kind en Gezin.

Hoe meer kinderen je gekregen hebt, hoe heerlijker de evolutie. Veel minder schrik en vragen, welkom aan ervaring.

2 Reacties to “Ervaring”

  1. cica said

    hihi , ik herrinner me het nog heel goed , alsof het gisteren was. Toen het uitkwam dat Jan melk gebruikte voor de flesvoeding. Alle begin is moeilijk en leren doe je met vallen en opstaan….Volwassenen ook.

    Prettig sinterklaasweekend.
    Hier is de Sint en zijn pieten geweest voor de kindjes.

  2. els said

    Ervaring is een schitterend gegeven. Het vraagt veel van jezelf om ze op te doen maar na de ervaring heb je, als het meezit, een berg vertrouwen gekregen waardoor je veel kan relativeren. Ik heb het nog gezegd, ik zou de opvoeding van onze J eens willen zien door de ogen van een “eerste grootbrengen”. Misschien zou ik hier en daar wel eens rode kaken krijgen. Nu, het ventje is gelukkig en gezond, dus, geen reden om mezelf of ons gezin hogere eisen op te leggen zou ik zeggen! En, Marie, het is waar, op dat moment is genieten de boodschap!

Geef een reactie

