Het was een beetje gelijk een vroegtijdige winterslaap.

oktober 16, 2009

Ziezo.

We zijn er een maandje – virtueel – tussen uit geweest.

Verhuizen doet wat met een mens.

Met de lader van mijn gsm, bijvoorbeeld. Waardoor ik plots nog minder bereikbaar ben.
Met de code van mijn mail, bijvoorbeeld, die ik niet onthoud en die plots ook verdwenen bleek te zijn. Nog minder bereikbaar.

En toen kreeg ik plots het lumineuze idee de tv weg te doen. Een keer proberen hé. Geen hippiegedoe, geen langetermijnplannen en geen doordachte visies. Alleen maar een keer proberen, zo. Hopen tijd erbij, terwijl ik geen echte tv-kijker ben. En mijn vent is zo lief dat allemaal te pikken. Mijn kinderen ook, trouwens, alleen durft Anouk nog wel eens héél zielig zeggen dat ze er misschien niet meer bijhoort, dan. Wat ik niet geloof, en van zodra ik voel dat mijn kind serieus gediscrimineerd wordt omdat het geen tv kijkt, dan schaf ik mij er sebiet enen aan, sie. Maar ik ben vrij gerust in het sociaal gedrag van die puber van 9, dus voorlopig is dat ook al geen argument.

Voor de rest verdoe ik mijn tijd met rugpijn proberen te verdragen, dozen leeg te halen en kinderen aan- en uitkleden (ik heb dat gevoel altijd als de winter op komst is). Als er dan nog wat tijd rest, kruipt mijn hoofd in de taal van Roddy Doyle, met wie mijn ongeboren kindje een geheim pact moet hebben gesloten, denk ik. Ik droom elke nacht van Dublin en lees zijn boeken nog gretiger dan ik vroeger deed. Ik proef de zure smaak van Ierland in alles wat hij schrijft. Heerlijke boeken voor de herfst, als het een tip mag zijn.

En u daar aan de andere kant?
Bent u er nog?
Alles goed? Zin in de herfst?

9 Reacties to “Het was een beetje gelijk een vroegtijdige winterslaap.”

  1. satur9 said

    Ja hoor, ik ben er nog. Alles goed? Mwah, in de mate van het mogelijke. Neen, ik heb geen zin in de herfst. Nooit. Ik heb alleen maar zin in de lente.

  2. cica said

    Hier aan de andere kant is ook alles goed , op wééral een verkoudheid na.

    Nu begrijp ik waarom Clarisse de eerste is die vraagt om TV te kijken…..blijkbaar geniet ze er toch wel van. Wij houden het wel op een half uurtje hoor. Nét wanneer het Dora of Diego is. Zij weet héél goed dat als het gedaan is , dan moet de TV uit.

    Of ik zin heb in de herfst? neen , nooit.In de winter nog minder. Geef mij maar de zomer.

  3. Huguette said

    Hey Marie, leuk dat we terug van je schrijfseltjes mogen genieten. We zien en horen mekaar wel regelmatig maar ik ging toch een aantal keren per week kijken of je al terug inspiratie had. Ik lees ze zo graag.

    Ik ben ook een grote fan van Roddy Doyle. The Commitments is één van de weinige boeken waar ik hardop mee heb zitten lachen (awel, ik denk dat ik hem eens ga herlezen, past idd bij de herfst. En ik ben een herfstmens) Heb je trouwens ooit de verfilmde versies van zijn boeken gezien? Ook heel erg leuk.

    Ik ben hem eens gegoogled en lees dat hij ook kinderboeken heeft geschreven. Dat wist ik helemaal niet. Heb jij dat al gelezen?

    Ik droom al lang van Dublin, maar mijn huisgenoten vinden andere bestemmingen net iets interessanter.
    Maar ooit komt het er wel van.
    En jij moet naar je buikgevoel luisteren, en dat zegt letterlijk dat je ooit naar Dublin moet!

    En hoewel je er losjes over heen gaat, vind ik het moedig dat je de tv hebt buitengekieperd. En toch zonder fundamentalistisch te zijn. Knap, hoor.

    • Els said

      Dag Marie!!!
      Roddy Doyle, mij niet gekend. Toch maar eens proberen…bedankt voor de tip!
      Want de herfst, voorbode van de winter is daar effectief ECHT! Herfst, daar hou ik van, zeker op een dag als vandaag met zon, frisse ochtenden, prachtige kleuren geel, rood, bruin. Grijze regendagen,een gevoel dat het niet echt licht wordt, dáár hou ik niet van. Wel van de veranderingen lente-zomer-herfst-winter, een cyclus van leven, zo kort en zo mooi!
      De discussie over de televisie. Moedig dat je de tv niet mee verhuisd hebt, ik denk er (nu)niet (meer) aan hem weg te doen. Hier thuis zijn er strikte regels die onze kids vorig jaar zelf ingesteld hebben: geen tv tijdens de week, wel in het weekend, ook dan “begrensd”. Het kan zo zalig zijn om eens met je 2 of met de kids rond je heen naar een film of een al dan niet zinloos programma te kijken. En ja, soms met gekraak van chips, kruimels in de zetel en op de mat. Zoalng de tv de juiste plaatst inneemt laat ik hem zijn stekje in ons huis!

  4. Marie said

    @Satur9: och god, voor mensen die niet van de herfst houden, is het nu verdorie een zware tijd die eraan komt.
    @Cica: Oh, ik ben blij voor haar hoor. Ik ben de laatste om iets tegen tv te hebben.
    @Huguette: die films hou ik voor mijn zwangerschapsverlof. Joepie!
    @Els: groot gelijk, bij ons was de regel al ongeveer zoals jij het bij jullie beschrijft. Maar er is niets dat me tegenhoudt hoor, als ik er terug zin in heb.

  5. Ja, ik ben er nog. En hoe, ook terug van weggeweest. Het is herfst, en dat mag gevierd! Have fun 🙂

  6. Louise said

    Hey Marie,

    Ik dacht al dat je bereikbaarheid op een laag pitje stond. 😉
    Alles ok in de nieuwe woonst? Vrijdag ladies?

    xxx

  7. lieve said

    Dag Marie,

    Je kan gerust van winter praten want hier was t al wat wit vanaf zo’n 500 meter !! Nééééééééééééééé, a.u.b. laat de straten maar droog blijven en de sneeuw in de bergen, nog te vroeg. De herfst kan je gerust met wat mooi gekleurde dekoratie en lekker tee gezellig maken !
    En wat TV aanbelangt dat is gemakkelijker in de zomer dan nu !!

  8. Marie said

    @Herfstmensje: De herfst…wat anders met zo’n klinkende naam? Welkom terug.
    @Louise: Héél laag pitje, inderdaad. Vrijdag komende voor één keer geen ladies night, want bezig met geboortekaartjes en doopsuikers. Vanaf volgende week welkom! Uw verhuis goed verlopen, trouwens?
    @Lieve: Nu al wit. Amai,lijkt bij jullie al wat winter in plaats van herfst. Ik begrijp je wensen, i erg anders dan hier, hé.
    @allen: Lieve is mijn tante en woont in Zwitserland, vandaar de smeekbede voor droge straten en sneeuw in de bergen.

Geef een reactie

