Ze lacht, en écht

januari 19, 2010

Weet je waaraan ik denk?, vroeg ik je zonet, toen je voor de dertiende keer aan het eten was.

Dat je zo wijs keek, na de geboorte. Na tien minuten leven buiten mijn buik.
Alsof je alles wist.
De hele wereld en alles van ver daarbuiten.

Ik vertelde je ook een beetje. Over het lichtmannetje en Kwisperiootje.
Over de maan die danst en jouw handen die ik zo schoon vind.

Toen keek je me echt aan. Alles werd hier rustig.
De wereld stond echt stil, deze keer.

En toen lachte je, kleintje.
Gul. Echt. Lachen.
Met een gesparige mond, maar echt.

Het is een mijlpaal, jouw lach.
Ik hang hem in een kadertje in mijn hoofd. Voor altijd.

Els, dat kan toch hé, dat zo’n kleintje lacht?

7 Reacties to “Ze lacht, en écht”

  1. Machteld said

    ‘De hele wereld en alles van ver daarbuiten’ : wel, daar ben ik zeker van, dat dat zo is.

  2. els said

    Wij hebben hier ook zo’n nummer 4 rondlopen. Bij de geboorte een wijze blik, alsof ze de wereld door had, snapte dat alles meer is dan wat je ziet. Eerst was het lachen “naar de engeltjes” en dan, 2 weken oud was ze toen ze me een prachtig geschenk gaf. Een glimlach terwijl ze me aankeek, echt en gericht. Ik herinner het me alsof het gisteren was.
    En, nog steeds, na 6 jaar is ze een gelukkige meid. Ze geniet van het leven, is zelden zonder reden ongelukkig.Carpe diem” is haar levensmoto, op zoek naar geluk met veel zorg voor anderen.
    Zes jaar geleden dacht ik ook, kan dit, zo vroeg? In het begin was het een gepreviligeerd geschenk voor ons alleen. Na een paar dagen liet ze haar ware aard aan de rest van de wereld zien. En toen, toen wist ik dat het echt was, dat het kon!

    Weet je, Simonne toont jullie nu al wie ze diep in haar hart is! Geniet ervan! Zoen!

  3. Marie said

    @Els: Oh, ik zie haar zo voor me, jullie vrolijke meid, en ik verlang erg om haar nog eens te zien.
    Volgens K&G komt het vaak voor, ik was daar gisteren voor de gehoortest. Het komt meestal voor bij baby’ die weinig ongemakken hebben. Wat leuk zeg.

  4. Nonkel Bram said

    Is het kleintje Anaïs? Het meisje met de mooie krulletjes die zo koddig was toen ze eens bijna leek te verdwijnen tussen al de spelende kindjes in de August Van Lokerenstraat?

  5. Nonkel Bram said

    Ik spring vanavond mss eens vlug binnen x

  6. Marie said

    @nonkel bram: Annaëlle, inderdaad.

  7. Nonkel Bram said

    ahja, juist!zo’n koddig kind!

Geef een reactie

