Collage

maart 2, 2010

Dringend af te schaffen in het lager onderwijs.
Collages. Uit tijdschriften prenten knippen en kleven op een blad. Over technologie deze keer.
Zéér dringend, liefst.
Tenzij er mij iemand kan uitleggen wat daar nuttig aan is.

12 Reacties to “Collage”

  1. Tess said

    Ik vond dat nog leuk om te doen. Misschien om ze creatief te leren zijn? Ik weet het niet, alvast veel plezier met het knip-en plakwerk 😉

  2. Marie said

    Lap, dat is inderdaad een argument, het leuk vinden. Maar dat doet ze niet. Anders zou mijn pleidooi inderdaad voor niks zijn 🙂

  3. Els said

    Lees ik daar enige kwaadheid? Misschien ook te herlezen binnen 20 jaar ;-)!
    Neen, ook ik zie het nut hiervan niet in.
    Nog een groot nadeel: je wilt tijdschriften geven aan je kind die je niet meer nodig zou hebben maar wel al zo lang gekoesterd hebt. En plots begin je te bladeren, ontdek je onontdekte schatten, besef je dat heel veel boekjes zichzelf herhalen, zelfs de Knack heb ik laatst gemerkt.Misschien een reden om geen boekjes meer te kopen?
    Neen, voor mij mag dat ook afgeschaft worden. Ik merk dat sommige leerkrachten daar wél grote fan van zijn! Wij thuis beperken ons tot het minimum of, maken er één groot (voor de juf té groot) feest van met groot en klein…

  4. Marie said

    Hihi, ik ga akkoord met jou, Els. Volledig.

  5. Nonkel Bram said

    da kan geen kwaad! mss moeten ze het wel wat moeilijker maken ofzo, dat er meer uitdaging inzit

  6. Nonkel Bram said

    zo leren ze soms een heeel belangrijke les: de som van de delen is meer dan het geheel 😉

  7. Marie said

    Bram: Niet akkoord, helemaal niet. Een collage maken biedt géén uitdaging, en vaak draaien ouders op om te helpen, wat allerminst de bedoeling is. Wat doe je met kinderen die geen tijdschriften hebben thuis? Een gemakkelijkheidsoplossing van de leerkracht, vind ik. Want eerlijk: Wat doen ze achteraf met die collages?

  8. De collage is een fossiel in de kunst. Het werd 100 jaar geleden al toegepast bij de opkomst van het populaire drukwerk. Ik vind het nog steeds leuk om te zien dat je met simpele dingen een bepaald “idee” kan uitdragen of een beeld kan bereiken dat meer is dan de som van de delen. Ik wil hierbij toch Bram een beetje steunen die onder zijn voeten krijgt.
    Ik vind het trouwens gezellig! Als je er de tijd voor hebt of MAAKT en iedereen doet mee dan ben je toch samen bezig geweest met iets, tijd die je anders misschien naast elkaar had doorgebracht. De meer moderne variant: knoeien met de pc leent zich hier helemaal niet toe!!
    In elk geval Marie, ik begrijp jou kwade reactie niet. De keren dat er hier geknipt en geplakt wordt (werd ondertussen) was het een gezellige boel.

  9. Marie said

    Marc, ik vind uw schets inderdaad juist, en ik vind het super dat het bij jullie zo gebeurt, maar ik vrees dat jullie hier écht een uitzondering zijn.
    Voor veel kinderen verloopt het echter niet zo: net die kinderen waar er broodnodig wat tijd samen zou moeten gespendeerd worden,voeren die opdracht niet of nauwelijks uit.
    Ik ervaar de schoolse opdracht: ‘Maak een collage over technologie’ als een onzinnige activiteit, omdat die volledig indruist tegen het uitlokken van creativiteit. Mijn dochter moet dat immers in de rapte doen, van maandag op dinsdag, en ze weet bijgod maar half wat technologie is, laat staan dat ze het kan schrijven.
    Ik wil zeker niet dat de collage als kunstvorm verdwijnt, want inderdaad, als je die maakt in een duidelijk kader, of zelfs niet, dan kan die echte pracht opleveren.
    Alleen erger ik mij mateloos aan de uitgeholde vorm van het maken van collages in schoolse context, waar het eigenlijk vaak gaat om bezighouderij. Maar dan van een uiterst zinloze soort.
    En Bram krijgt niet zozeer onder zijn voeten hoor, hij heeft gewoon een veels te perfect beeld van onderwijs 🙂

    Maar boos ben ik niet hoor, dat word ik pas als ik lees dat het ziekteverzuim in het onderwijs zorgwekkend is.

    Ach, het onderwijs en ik, het wordt nooit wat, zeker?

  10. Nonkel Bram said

    Ik heb geen te perfect beeld van het onderwijs! Via mijn werk kom ik vaak op scholen en ik stel mij er ook wel veel vragen bij hoor…. zeker hoe ze omgaan met het bestempelen van ‘ADHD’-gedrag… ik ken een school waar ze zelfs een apart schoolreglement hebben voor ADHD’ers en GILLES-DE-LA-TOURETTERS…. meer dan alleen wat op papier zetten doen ze volgens mij niet hoor… ik sta daar natuurlijk niet zelf maar het kan volgens mij veel beter… juiste mensen op de juiste plaats zou al veel helpen! x

Geef een reactie

